MS چیست؟

مالتیپل اسکلروسیس یا ام اس

 ام اس یا مالتیپل اسکلروسیس اختلال سیستم ایمنی پیگیر است. به این معنی که بدن به صورت اشتباه به سیستم حیاتی بدن حمله می کند.   پوشش های محافظتی سلول های عصبی آسیب دیده و عملکرد مغز و سیستم نخاعی را پایین می آورند. MS یک بیماری با علائم غیر   قابل پیش بینی است که میتواند به شدت متفاوت باشد. در حالی که برخی از افراد خستگی و بی حسی را تجربه می کنند، موارد شدید   MS میتواند موجب از کار افتادگی (فلج)، کم شدن دید و کاهش عملکرد مغز شود.
 علائم اولیه مولتیپل اسکلروسیس عبارتند از:

 • مشکلات بینایی
 • سوزش و بی حسی
 • درد و اسپاسم
 • ضعف یا خستگی
 • مشکلات تعادل یا سرگیجه
 • مسائل مثانه
 • اختلال عملکرد جنسی
 • مشکلات شناختی

 1. مشکلات دید

 مشکلات ویژوال یکی از شایعترین علائم MS هستند. التهاب بر عصب بینایی تاثیر می گذارد و دید مرکزی را مختل می کند. که  باعث تاری دید، دو بینی، و یا از دست دادن دید می شود. مشکلات دید به آرامی اتفاق می افتند. درد زمانی که به بالا یا طرفین نگاه  میکنید اتفاق می افتد. که به از بین رفتن بینایی می انجامد. راه های مختلفی برای مقابله با مشکلات دید مرتبط با MS وجود دارد.

 2. تنگی و بی حسی

 MS عصب مغزی و نخاع را تحت تاثیر قرار میدهد (مرکز پیام بدن). این مسئله به این معنی است که میتواند سیگنال های متناقضی   به قسمت های مختلف بدن بفرستد. و یا گاهی هیچ سیگنالی ارسال نمی شود که این مسئله باعث بی خوابی می شود. احساسات و بی   حسی یک از شایع ترین علائم هشدار دهنده MS هستند. قسمت های مختلف مشترک در بی حسی شامل صورت، بازوها، پاها و   انگشتان دست هستند.

 3. دردها و اسپاسم ها

 درد مزمن و اسپاسم عضلانی ناخواسته از علائم رایج MS هستند. یک مطالعه، به گفته انجمن ملی MS حاکی از آن است که نیمی از   افراد مبتلا به ام اس دارای درد مزمن هستند. سفتی عضلات یا اسپاسم نیز از موارد رایج در این بیماری است. عضلات یا مفاصل   سفت شده و درد ناخوشایندی را تحمیل می کنند.

 4. خستگی و ضعف

 خستگی و ضعف ناخواسته، حدود 80 درصد افراد را در مراحل اولیه MS تحت تاثیر قرار می دهند. خستگی مزمن زمانی اتفاق می   افتد که اعصاب در ستون فقرات بدتر می شوند. معمولا خستگی به صورت ناگهانی ظاهر و هفته ها تا بهبود طول می کشد. ضعف در   ابتدا پاها را فرا میگیرد.

 5. مشکل تعادل و سرگیجه

 سرگیجه و مشکلات مرتبط با تعادل می تواند تحرک فردی را که دارای MS است، کاهش دهد. افراد مبتلا به MS اغلب احساس   سرگیجه و یا چرخش در سر دارند. این علائم معمولا در حالت ایستاده رخ می دهد.

 6. اختلال عملکرد مثانه و روده

 مثانه نا کارآمد یکی دیگر از علائم در 80 درصد افراد مبتلا به MS است. که موجب ادرار مکرر، اکراه شدید برای ادرار کردن یا   عدم توانایی در ادرار کردن می شود. علائم مرتبط با ادرار معمولا قابل کنترل است. اغلب افراد مبتلا به MS دارای یبوست، اسهال یا   از دست دادن کنترل روده هستند.

 7. اختلال جنسی

 تحریک جنسی ممکن است برای افراد مبتلا به MS مضر باشد، چرا که از مرکز سیستم عصبی شروع می شود. که باعث حمله های   MS است.

 8. مشکلات شناختی

 حدود نیمی از افرادی که مبتلا به MS هستند، نوعی از مسائل شناختی را بوجود می آورند که می تواند شامل: مشکلات حافظه   مشکلات زبان افسردگی و سایر مشکلات سلامتی عاطفی و غیره هستند.

 9. تغییرات در سلامت عاطفی

 افسردگی در مبتلایان MS بسیار شایع و همچنین می تواند باعث تحریک پذیری، نوسانات خلقی و وضعیتی به نام "pseudobulbar"   نامیده می شود که شامل گریه ها و خنده های غیر واقعی می شود. مقابله با نشانه های MS، همراه با مسائل مربوط به رابطه یا   خانواده می تواند افسردگی و سایر اختلالات عاطفی را حتی بیشتر کند.

 10-16. علائم دیگر

 تمام مبتلایان به MS علائم مشابهی ندارند. علائم مختلفی در حملات مختلف بروز می کنند. علاوه بر علائمی که اشاره شد، MS   همچنین باعث:
 • مشکل در شنوایی
 • تشنج
 • لرزش اندام ها
 • مشکلات تنفسی
 • لکنت زبان
 • مشکل بلع



 آیا MS ارثی است؟

 MS لزوما ارثی نیست، با این حال در صورتی که فردی مبتلا در خانواده خود دارید، احتمال ابتلا به این بیماری در شما افزایش میابد.
در افراد عادی احتمال ابتلا به MS ./5 درصد است اما در صورتیکه خواهر، برادر، پدر و یا مادرتان به MS مبتلا هستند، ریسک ابتلای شما به 2.5 الی 5 درصد می رسد. وراثت اگرچه از عوامل مهم است اما تنها دلیل ابتلا نیست. در دوقلوهای همسان،   درصورتی که یکی از آنها مبتلا باشد احتمال ابتلای دیگری به 25 درصد می رسد.

تشخیص یک پزشک بخصوص پزشک مغز و اعصاب، برای تشخیص بیماری شما چندین آزمایش میگیرد، از جمله ی آنها:
معاینه عصبی: پزشک باید عملکرد عصبی شما را معاینه کند.
معاینه چشم: مجموعه ای از آزمایشات برای ارزیابی بینایی شما و بررسی بیماری های مربوط به چشم
تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI): یک تکنیک که با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد   تصاویر مقطعی از مغز و نخاع استفاده می شود.
پزشکان از این تست ها برای بررسی آسیب به مرکز سیستم عصبی در دو ناحیه جداگانه استفاده می کنند. آنها همچنین باید حداقل زمان   یک ماه را بین بافت های آسیب دیده در نظر بگیرند. این آزمایش ها برای تشخیص رد کردن شرایط دیگر هم مورد استفاده قرار می   گیرند. ام اس معمولا پزشکان را متزلزل می کند چرا که می تواند در انواع و شدت مختلفی ظاهر شود. حملات ام اس می تواند چند هفته   طول بکشد و سپس ناپدید شود. با این حال به طرزی غیر قابل پیش بینی امکان به تدریج بدتر شدن با نشانه های مختلف وجود دارد.

 تشخیص زود هنگام ام اس میتواند به جلوگیری از پیشرفت آن کمک کند. تشخیص اشتباه تشخیص اشتباه نیز ممکن است. یک مطالعه نشان داد که نزدیک به 75 درصد از متخصصان MS حداقل 3 بیمار را در 12 ماه گذشته معاینه کرده بودند که بیماری شان به اشتباه تشخیص داده شده بود. حرکت به جلو MS یک اختلال چالش بر انگیز است، اما محققان بسیاری درمان هایی را کشف   کرده اند که می تواند سرعت پیشرفت آن را کُند کُنَد.
بهترین راه برای دفاع در برابر MS این است که پس از احساس اولین علائم هشدار دهنده دکتر شما را ببیند. اهمیت این موضوع   زمانی که یکی از اقوام شما با این بیماری رو به رو باشد، بیشتر می شود.